Ajankohtaista

Kuusi vinkkiä kevytyrittäjän veroilmoituksen täyttämiseen

(Tomi Vainikka - Keikkalasku 3.4.2024)

Kevään saapuessa on yksi asia yhtä varmaa kuin lumien sulaminen, veroilmoitukset lähetetään kansalaisille. Voit pienellä vaivalla säästää taas satoja euroja, kun tarkastat huolellisesti esitäytetyt ilmoitukset ja tarvittaessa täydennät niihin puuttuvat tiedot.

Verohallinto saa paljon tietoja automaattisesti, mutta osa tuloista ja vähennyksistä pitää muistaa ilmoittaa itse. Esitäytetystä veroilmoituksesta kannattaa tarkistaa etenkin, että siihen valmiiksi merkityt vähennykset on kirjattu oikein.

1. Työhuonevähennys

Työhuonevähennys luetaan tulonhankkimismenoihin ja siihen ovat oikeutettuja ne, jotka työskentelevät kotoa käsin tai ovat hankkineet erillisen työtilan työskentelyä varten. Työhuonevähennys kannattaa ehdottomasti hyödyntää omassa veroilmoituksessa.

Vähennyksen suuruus riippuu monista tekijöistä, kuten kuinka paljon työhuonetta käytetään tulojen hankkimiseen. Vähennyksen enimmäismäärä on kuitenkin 940 euroa. Tarkemmat ohjeet ja lisätiedot löydät helposti Verohallinnon verkkosivuilta.

2. Jälkikäteen ilmoitettavat, vielä saamatta jääneet kulukorvaukset

Jos työssä on kertynyt matkakuluja, joita ei ole ilmoitettu laskutuspyynnössä, ei ole vielä liian myöhäistä ottaa niitä huomioon verotuksessa. Päivärahat ja kilometrikulut voidaan sisällyttää, kunhan sinulla on tallessa matkan tiedot, kuten ajopäiväkirja, josta käy ilmi reitti, ajankohta, matkan tarkoitus, aikataulu ja ajoneuvon rekisterinumero.

3. Työvälineet ja niiden huolto

Jos on joutunut hankkimaan ja ylläpitämään työssä tarvittavia työkaluja, soittimia, tietotekniikkaa, keittiövälineitä tai vaikkapa kuvauskalustoa, nämä kulut ovat vähennyskelpoisia verotuksessa.

Yli 1200 euron arvoiset hankinnat, joiden käyttöikä on yli kolme vuotta, jaetaan useammalle verovuodelle. Esinekohtainen poisto on korkeintaan 25% vuodessa, kunnes hankinnan arvo on täysin poistettu verotuksesta. Lisätietoja löytyy Verohallinnon sivuilta.

Huomioi, että veroilmoituksen täyttämisen yhteydessä ei tarvitse lähettää kuitteja tai tositteita, mutta on tärkeää säilyttää ne kuuden vuoden ajan verovuoden päättymisestä.

4. Ammattikirjallisuus ja työvaatteet

Toimialaa ja ammattia koskevien kirjojen sekä ammattilehtien hankintakulut voivat olla vähennyskelpoisia, kun ne ovat tarpeellisia työn ammatillisen pätevyyden ylläpitämiseksi. Esimerkkejä vähennyskelpoisesta ammattikirjallisuudesta voivat olla esimerkiksi graafisen suunnittelun oppaat tai ravintola-alan julkaisut, kuten viini- ja ruokalehdet. Muusikoilla tähän voidaan sisällyttää myös ohjelmiston harjoittelua varten hankitut materiaalit, kuten nuotit, äänitallenteet, Spotify-tilaus ja keikkaliput.

Työvaatteiden hankintakuluja voi vähentää verotuksessa, jos työ edellyttää suojavaatetta, vaatteet kuluvat tavallista enemmän tai niitä ei voi käyttää vapaa-ajalla. Tällaisia voivat olla esimerkiksi esiintymisvaatteet tai kokin takki. On tärkeää huomioida, että myös työssä tarvittavat suojavarusteet tai esimerkiksi lämpökerrastot ovat verovähennyskelpoisia työvaatteita.

Jos hankittuun vaatteeseen on painatettu yrityksen logo, tai esiintyvällä muusikolla bändinsä logo, niin tällaiset vaatteenhankintakulut hyväksytään verovähennyskelpoiseksi.

5. Tietokoneet ja tietoliikenneyhteydet

Jos käyttää omaa tietokonetta työssä, voi sen hankintahinnasta vähentää verotuksessa työn käyttöä vastaavan osan, käytännössä 50-100%. Samoja periaatteita noudattaen voidaan myös myöntää vähennys tietoliikenneyhteydestä, kuten laajakaistayhteydestä. Lisätietoja löydät helposti Verohallinnon sivuilta.

Huomioi, että verottaja saattaa pyytää erillistä selvitystä tietoliikenneyhteyksien työkäytöstä.

6. YEL-vakuutus

Jos olet YEL-vakuutettu, voit vähentää nämä vakuutusmaksut veroilmoituksessa. Tällöin voit lisätä YEL-vakuutusmaksujen summan tulonhankkimisvähennyksiin.

Muista vielä tämä:

Varmista veroilmoituksesi sujuva käsittely tekemällä selkeä erittely tulonhankkimiskuluistasi. Tämä helpottaa veroilmoituksesi käsittelyä ja vältyt todennäköisemmin verottajan pyytämiltä lisäselvityksiltä. Vaikka tulonhankkimiskulut ilmoitetaankin yhtenä könttäsummana veroilmoituksessa, voit liittää erittelyn mukaan liitetiedostona.

Muista tarkistaa oma palautuspäivämäärä esitäytetystä veroilmoituksesta, sillä palautuspäivä voi olla jo toukokuun ensimmäisellä viikolla.

Virheiden sattuessa korjauksia ja oikaisupyyntöjä voi kuitenkin tehdä verotuspäätökseen kolme vuotta takautuvasti.

Ja vielä lopuksi: Veroilmoitukseen ei liitetä kuitteja ja tositteita, mutta kaikista ilmoitetuista tulonhankkimiskuluista tulee olla nämä tallessa seuraavat kuusi vuotta verotusvuodesta eteenpäin! Eli vuoden 2023 verotukseen liittyvien tositteiden on oltava tallessa vielä vuonna 2029.

Yrittäjäksi ilman yritystä - Keikkalasku tekee unelmista totta.

(Tomi Vainikka - Keikkalasku 26.3.2024)

Kuva: Tomi Vainikka

Monelle unelma omasta yritystoiminnasta voi tyssätä jo ensi metreillä, sillä yrityksen perustaminen on usein monimutkaista ja pelkkä byrokratian hahmottaminen vaatii runsaasti aikaa ja omistautumista. Keikkalasku tarjoaakin kaikille mahdollisuuden kevytyrittäjyyteen, jolloin voi keskittyä omiin vahvuuksiinsa ja hoitaa laskutuksen kätevästi sähköisesti.

Keikkalasku on monipuolinen laskutuspalvelu, joka nauttii erityistä suosiota etenkin muusikoiden keskuudessa.

"Hyödynnän itse Keikkalaskun laskutuspalvelua viikoittain! Se on äärimmäisen kätevä, sillä toimin sekä esiintyjänä että esiintyjien välittäjänä. Sen sijaan, että joutuisin käsittelemään monimutkaisia laskutusjärjestelyitä, minun tarvitsee vain täyttää yksi lomake ja voin luottaa siihen, että kaikki asiat hoituu ja esiintyjille maksetaan oikein", kertoo Milja Pöyhönen.

Pöyhönen on jo useiden vuosien ajan pyörittänyt suosittua bilebändi Leopartya, jonka kokoonpano saattaa vaihdella jopa keikasta toiseen.

"Laskutuspalvelun käyttö vapauttaa aikaa muihin tehtäviin ja voin keskittyä siihen, mistä todella nautin. Minun ei tarvitse omaksua kaikkia laskutusasioiden yksityiskohtia, koska minulla on jo muutenkin niin monta rautaa tulessa", Milja sanoo hymyillen.

Pöyhönen päätyi käyttämään Keikkalaskua erityisesti suositusten perusteella, sillä monet muusikot olivat jo hyödyntäneet palvelua ja antaneet siitä erittäin positiivista palautetta.

"Yksi merkittävä syy siihen, miksi olen jo vuosien ajan luottanut tähän palveluun, on sen edullisuus. Tämän lisäksi heidän palvelunsa tukee erinomaisesti ryhmälaskutusta, mikä on minulle todella tärkeää. Olen saanut heiltä myös erinomaista palvelua; henkilökunta on helposti lähestyttävää, ja heihin on helppo ottaa yhteyttä kaikissa laskutukseen tai verotukseen liittyvissä asioissa", Milja kertoo.

Laskutuspalvelu toimiikin tärkeänä ponnahduslautana eri alojen uusille tekijöille. Mahdollisuus laskuttaa olemassa olevalla verokortilla tekee keikkatöistä vaivatonta, sillä laskutuspalvelu hoitaa kaiken paperityön.

"Keikkalasku on todella helpottanut tätä prosessia, ja kun tietää voivansa luottaa palveluun, ei tarvitse pelätä virheitä. Ja mikäli virheitä sattuisi ilmenemään, asiakaspalvelu ottaa yhteyttä ja käymme asiat yhdessä läpi", hän lisää.

Tutustu Miljan ohjelma - ja tapahtumatuotantoon artistimo.fi

Voita videokuvauspäivä ledistudiolla! Keikkalasku järjestää arvonnan – yhteistyössä LampFactory.

(Arvonta alkaa 1.2.2024 ja päättyy 31.3.2024)

Keikkalasku järjestää kaikille asiakkaileen arvonnan, jossa on mahdollisuus voittaa kuvauspäivä LampFactoryn ledistudiolla.  

Kuvauspäivä pitää sisältää yhden kuvauspäivän (8h) LampFactoryn ledistudiolla ja kuvaajan kalustoineen (joko videokuvaus tai valokuvaus). Tämän lisäksi palkintoon kuuluu kuvattavan materiaalin editointi (8h).

Arvontaan osallistutaan Facebook-sivuillamme:
facebook.com/keikkalasku/


Arvonnan säännöt:

1. Tykkää Keikkalaskun Facebook-sivusta.

2. Kommentoi Keikkalaskun Facebook-sivulla arvontajulkaisuun, mihin aiot käyttää palkintona olevan promovideon. (Vain yksi kommentti arvontaan osallistuvaa kohden.)

3. Jos et ole vielä asiakkaamme, niin tee laskutuspyyntö sivuiltamme www.keikkalasku.fi, tai ole osallisena ryhmälaskutuksessa arvonnan päättymispäivään 31.3.2024 mennessä. (Kaikki vanhat asiakkaamme täyttävät tämän ehdon automaattisesti.)

4. Palkinto tulee lunastaa 30.9.2024 mennessä.

Voittajan nimi julkistetaan viimeistään 1.4.2024. Julkistus tehdään Facebook-julkaisussa, jossa arvonta suoritetaan.

Usean alan ammattilaiset luottavat Keikkalaskuun - niin myös maskeeraaja Soili Jammeh.

(Tomi Vainikka - Keikkalasku 16.10.2023)

Kuva: Tomi Vainikka

Keikkalasku on monipuolinen palvelu, jota hyödyntävät muusikoiden lisäksi lukuisat ammattilaiset eri aloilta, aina opettajista, rekkakuskeihin ja graafikoihin. Palvelu on saanut paljon kiitosta käyttäjiltä selkeydestä ja helppokäyttöisyydestä ja sen laaja käyttäjäkunta heijastaakin palvelun monipuolisuutta. Yksi näistä monista käyttäjistä on maskeeraaja Soili Jammeh.

"Olen käyttänyt erilaisia laskutuspalveluita jo vuosien ajan. Siirryttyäni eläkkeelle lähihoitajan tehtävistä olen voinut keskittyä enemmän maskeeraajan ammattiini. Aikaisemmin toimin freelancer-verokortilla, mutta laskutuspalveluiden avulla voin nyt myydä palvelujani entistä helpommin", Soili kertoo.

Lukuisista vaihtoehdoista Soili valitsi Keikkalaskun, kun hän sai suosituksen kollegaltaan.

"Kun sain suosituksen kollegalta, siirryin käyttämään Keikkalaskua, enkä ole katunut päätöstä. Se on edullisempi vaihtoehto kuin muut, ja asiakaspalvelu toimii erinomaisesti. Aina kun otan yhteyttä, tuntuu että vastaajalla on vahva ymmärrys mahdollisista ongelmista ja kyky vastata niihin luotettavasti."

Vaikka Soili on tehnyt maskeeraajan töitä jo vuosien ajan, hän ei ole koskaan harkinnut oman yrityksen tai toiminimen perustamista.

"Etenkin kun on tehnyt kahta työtä samaan aikaan, niin olen halunnut keskittyä ydinosaamiseeni. Aikaa ja kiinnostusta yksityisyrittäjyyteen ei ole riittänyt. Kyse ei ole siitä, etteikö oppisi asioita, vaan siitä, että prosessiin uppoaa liikaa aikaa ja energiaa."

Nykyään Soili käyttää laskutuspalvelua jopa viikoittain. Vaikka hän on jäänyt eläkkeelle pääasiallisesta ammatistaan, maskeeraustöitä riittää edelleen.

"En osaa kieltäytyä", Soili naurahtaa. "Joskus teen keikkoja jopa lomani aikana, ellei ole erityisen painavaa syytä kieltäytymiselle. Asiakaskuntani ulottuu yksityishenkilöistä yrityksiin, ja laskuttaminen sujuu kaikkien tahojen kanssa erittäin vaivattomasti."

Soili on myös suositellut Keikkalaskua monille kollegoilleen.

"Olen ehdottomasti suositellut palvelua eteenpäin, ja se kertoo mielestäni paljon. Kun suosittelee tällaista palvelua kollegoilleen, asettaa ikään kuin oman maineensa peliin, ja Keikkalaskun mainostaminen on ollut helppoa."

Keikkalasku.fi helpottaa tapahtumajärjestäjän arkea ja mahdollistaa työnteonkaikille

(Shpat Qerimi - VISIO Festival, puheenjohtaja 23.8.2023)

Kuva: Konstantin Kondrukhov

Tapahtumajärjestäjänä minulla on etuoikeus luoda unohtumattomia hetkiä ja elämyksiä ihmisille eri tilaisuuksissa. Työni vaatii tarkkaa suunnittelua, luovuutta ja ennen kaikkea järjestelyjä – ja juuri tässä Keikkalasku.fi astuu kuvaan. Sallikaa minun jakaa kokemukseni tästä kätevästä laskutuspalvelusta, joka on todellinen pelastus tapahtumien maailmassa.

Kun ensimmäistä kertaa kuulin Keikkalasku.fi:stä, olin innoissani siitä, että voisin helposti hyödyntää osaavaa työvoimaa ilman laskutukseen liittyviä ongelmia. Palvelun avulla voin tarjota työllistymismahdollisuuden myös niille, joilla ei ole valmiiksi omaa yritystä. Tämä avasi uusia ovia, ja toi mukaan raikkaita ideoita, jotka eivät olleet aiemmin mahdollisia.

Koska Keikkalaskun järjestelmä on todella helppokäyttöinen ja asiakaspalvelu on mukavaa sekä asiantuntevaa, minun on helppo ehdottaa palvelun käyttämistä kenelle tahansa keikkatyöläiselle tai yhteistyökumppanille. Palvelun hyödyntäminen ei vaadi mitään ennakkotietoa yritystoiminnasta tai laskutuksesta, vaan kaikki selviää viimeistään ottamalla yhteyttä asiakaspalveluun. Näin olemme pystyneet hyödyntämään osaamista nuorilta kyvyiltä ja oman alansa parhailta, vaikka he eivät olisikaan aiemmin tehneet keikkatöitä.

Myös keikkatyöläiset kehuivat palvelua paljon. Hekin kokivat järjestelmän helppokäyttöiseksi ja saivat tarvittaessa tukea asiakaspalvelusta. Suhteessa muihin laskutuspalveluihin tuli erityisesti kiitosta kiinteistä ja selkeistä euromääräisistä palvelumaksuista. Muiden palveluiden kanssa pitää aina miettiä ja laskea kuinka paljon yritys ottaa prosentteina välistä. Keikkalasku on tässä hyvin selkeä: hinta on pienemmissä laskuissa 5€ per lasku ja 10€ per isommat laskut. Useimmiten tämä hinnoittelu on myös työntekijälle muita palveluita edullisempi.

Keikkalasku mahdollistaa myös ryhmälaskujen tekemisen, missä ryhmä lähettää yhdessä yhden laskun ja jakaa palkkion keskenään. Tämä mahdollistaa sen, että voi koota joukon lahjakkaita yksilöitä yhden vastuualueen hoitamiseen. Tämä voi olla esimerkiksi valokuvausta, promootiopalveluita tai vaikkapa yhden lavan hoitaminen festivaaleilla. Tämä ei ainoastaan helpota laskutusta, vaan myös edistää avointa ja reilua yhteistyötä tiimien sisällä. Ominaisuus mahdollistaa sen, että jokainen saa oikeudenmukaisen osuuden ja toiminta on läpinäkyvää. Ominaisuuden avulla on mahdollista myös luoda uudenlaisia tiimejä, esimerkiksi kokoamalla yhteen taiteilijoita ja somistajia, jotka hoitavat laskutuksen yhdessä Keikkalaskun ryhmälaskutuksella.

Keikkalasku helpottaa niin tapahtumajärjestäjän kuin tapahtumien parissa työskentelevän elämää merkittävästi. Hyvän ensikokemuksen myötä tulemme todennäköisesti hyödyntämään palvelua myös tulevissa tapahtumissa!